Kişinin yaşadığı sosyete süresince değeri olan , kudret, biçimci ve özge davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara göre insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğkârme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanımı yapılabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin yalnızçlarına usturuplu ) bileğkârme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis göre;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde bileğkârtirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğkârme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç taban öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı umum kültürler midein birdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme midein kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre göre bileğkârebilir, fakat sürecin doğkakımı bileğkârmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biryoğun filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün tanımı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğkârikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğkârikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, isim midein ömür boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere usturuplu olabileceği üzere istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin kârletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim merkezleri üzere mekânlarda verilen eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Kısaca eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim yapmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belli bir tasar ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise kendi kendine vüruten plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir tip olarak ele kızılındığında ise eğitim sisteminin üç taban ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Orijin; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Müddetç; mektep süresince meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, imtihan sonuçları üzere istenilen davranış bileğkâriklikleridir.